مهندسي مكانيك خودرو
مهندسي مكانيك خودرو



0
بسمه تعالي
معرفي و نحوه عملكرد سامانه خاموش-روشن
XU (ميكروهيبريد) سمند با موتور 7


فهرست
فصل اول: معرفي سامانه خاموش-روشن ........................................................................................................ ٢
معرفي ................................................................................................................................................... ٢
كاهش مصرف سوخت و آلايندگي .................................................................................................................... ٢
خودروهايي داراي اين سامانه در دنيا ................................................................................................................. ٣
استراتژي كنترلي ....................................................................................................................................... ٤
چگونگي خاموش-روشن اتوماتيك موتور احتراقي .................................................................................................. ٥
عمر قطعات و استهلاك در سمند ميكروهيبريد .................................................................................................... ٥
استارت مكرر موتور و افزايش مصرف سوخت ........................................................................................................ ٦
افزايش قيمت اندك و بهره قابل توجه ! .............................................................................................................. ٦
فصل دوم: سخت افزار ميكروهيبريد سمند ....................................................................................................... ٧
قطعات اضافه شده ..................................................................................................................................... ٧
قطعات جايگزين شده .................................................................................................................................. ٧
تغييرات دسته سيم .................................................................................................................................... ٧
قطعات كليدي ميكروهيبريد ........................................................................................................................... ٧
فصل سوم: نرم افزار ميكروهيبريد سمند .......................................................................................................... ٨
شروط خاموش شدن موتور ............................................................................................................................ ٨
شروط روشن شدن اتوماتيك موتور ................................................................................................................. ١٠
١١ ......................................................... (restart inhibition conditions)؟ چه زماني موتور احتراقي روشن نمي شود
استراتژي هوشمند ميكروهيبريد .................................................................................................................... ١١
فصل چهارم: شماتيك دياگرام ميكروهيبريد سمند ........................................................................................... ١٢
فصل پنجم: عيب يابي ميكروهيبريد سمند ....................................................................................................... ١٤
خطاهاي سامانه ميكروهيبريد ....................................................................................................................... ١٤
بررسي دستي پارامترهاي ميكروهيبريد ............................................................................................................ ١٦
2
فصل اول: معرفي سامانه خاموش-روشن
معرفي
با توجه به لزوم ورود ايران خودرو به توسعه و توليد فناوري هاي نوين در عرصه قواي محركه كم مصرف و كم
آلاينده، پروژه خاموش-روشن سمند به عنوان اولين گام در اين زمينه در زمستان 1388 در معاونت طراحي و توسعه
محصول تصويب و آغاز گرديده است. اين پروژه در قالب يك تيم متشكل از كارشناسان مركز تحقيقات، شركت
ساپكو، سازندگان و يك مشاور خارجي انجام شده است.
سامانه خاموش-روشن سامانه اي است كه موتور احتراقي را هنگامي كه به آن نيازي نيست، مانند زمان توقف در
ترافيك جاده ها، به صورت اتوماتيك خاموش و هنگامي كه به آن نياز است روشن مي كند تا بدين وسيله باعث
كاهش مصرف سوخت و آلايندگي خودرو شود. در اين سامانه اولويت با ايمني خودرو و آسايش سرنشين است بدين
معني كه هنگامي كه خاموش كردن يا خاموش ماندن موتور احتراقي باعث افت شاخص هاي ايمني و آسايش
سرنشين گردد اين سامانه موتور احتراقي را روشن نگه مي دارد. براي مثال هنگامي كه خلا موجود در بوستر ترمز به
دليل ترمزهاي متعدد كاهش يابد كه منجر به سفت شدن پدال ترمز مي گردد موتور احتراقي روشن مي شود تا خلا
بوستر را دوباره تامين كند، و يا هنگامي كه كولر خودرو روشن است اين سامانه موتور احتراقي را خاموش نمي كند.
واژه ديگر مورد استفاده براي اين سامانه ميكروهيبريد است.
كاهش مصرف سوخت و آلايندگي
ميزان كاهش مصرف سوخت خودرو مستقيما به اين موضوع وابسته است كه به چه ميزان شما در چرخه رانندگي كه
در آن رانندگي مي كنيد توقف كامل داريد. بديهي است هنگام رانندگي داخل شهر و هنگامي كه ترافيك قابل توجه
اي وجود دارد اين سامانه كمك زيادي به بهبود مصرف سوخت مي كند و هنگامي كه در اتوبان رانندگي مي كنيد و
توقفي نداريد اين سامانه اثري روي مصرف سوخت نخواهد داشت.
براي برآورد مصرف سوخت و آلايندگي خودروها از چرخه هاي رانندگي استاندارد استفاده مي شود. در شكل 1 مي-
توانيد به صورت كلي ميزان كاهش مصرف سوخت توسط اين سامانه را در سه چرخه رانندگي استاندارد كه در اروپا،
ژاپن و آمريكا رايج است مشاهده كنيد. اين نتايج از آزمون هاي مجازي و واقعي شركت كانتيننتال به دست آمده
چرخه هاي رانندگي FTP City ،Japan 10/15 ،NEDC . است و منابع ديگر نيز نتايج مشابهي را نشان مي دهند
استانداردي هستند كه جهت دريافت گواهينامه هاي آلايندگي يا برآورد مصرف سوخت به ترتيب در اروپا، ژاپن و
آمريكا مورد استفاده قرار مي گيرند.
3
ميزان كاهش مصرف ساخت با استفاده از سامانه خاموش-روشن
انجام شده است 4 تا 5 درصد بهبود NEDC آزمون هايي كه براي سمند داراي اين سامانه روي چرخه رانندگي
مصرف سوخت را نشان داده است. اين بهبود در شرايطي بوده است كه اين آزمون مطابق استاندارد با شرايط اوليه
موتور-سرد انجام شده است يعني موتور احتراقي در شروع حركت سرد بوده و لذا در شبيه سازي در چند توقف اول
موتور خاموش نشده است.
مشاهده مي كنيد. نوارهاي خاكستري زمان هايي را نشان مي دهد كه در شبيه- NEDC منحني سرعت-زمان را درسيكل
سازي، موتور احتراقي خاموش شده است. همانطور كه مشاهده مي شود در چند توقف اول به علت سرد بودن، موتور احتراقي
خاموش نشده است.
خودروهايي داراي اين سامانه در دنيا
با مطالعه روند فناوري هاي مورد استفاده در خودروها در آينده مشاهده مي شود كه غالب خودروهاي داراي موتور
احتراقي در 10 سال آينده حداقل داراي قابليت خاموش- روشن مي باشند. هم اكنون خودروهاي متعددي در دنيا از
اين سامانه بهره مي برند از جمله پژو 308 ، سيتروئن سي 2 و سي 3، مزدا 3، فولكس واگن پولو، لندروور فريلندر،
فيات 500 ، آلفا رومئو ميتو، تاتا ايس، غيره. شركت بي ام دابليو در سال 2007 رسما اعلام نمود در سال 2008 تمام
خودروهاي توليدي اين شركت داراي سامانه خاموش-روشن خواهند بود. اكثر خودروهاي نامبرده سامانه خاموش-
4
روشن را به گونه اي استفاده كرده اند كه با سامانه مورد استفاده در سمند اندكي تفاوت دارد و تحت نام هاي ديگري
شناخته مي شوند. (Integrated Starter Generator/Alternator) مانند ميكروهيبريد و استارت يكپارچه
استراتژي كنترلي
در خودروهاي هيبريد كه كه از اجزاي بيشتري نسبت به خودروهاي معمولي برخودارند، علاوه بر كنترلر هر كدام از
اجزا مانند كنترلر موتور احتراقي، كنترلر ترمز و غيره يك كنترلر مركزي در لايه اي بالاتر از اين كنترلر ها قرار دارد
كه به هركدام از اين كنترلر ها دستور مي دهد چگونه عمل كنند تا كل مجموعه به صورت هماهنگ باهم عمل
كنند. به الگوريتم كنترلي اين كنترلر اصلي در اين خودروها استراتژي كنترلي گفته مي شود.
در سامانه خاموش-روشن، كنترل كننده الكترونيكي مجزايي كه مجموعه را كنترل كند وجود ندارد و همان واحد
ورودي ها و خروجي هاي آن افزايش يافته و نرم افزار ،(Engine ECU) كنترل الكترونيكي موجود موتور احتراقي
آن تغيير كرده است و تصميم مي گيرد موتور احتراقي خاموش يا روشن شود. بنابراين آن قسمت از وظيفه واحد
كنترل الكترونيكي كه تصميم گيري خاموش شدن و روشن شدن موتور احتراقي را به عهده دارد را استراتژي كنترلي
يا مديريت خاموش-روشن مي ناميم.
ورودي ها و خروجي هاي معمول سامانه خاموش و روشن
همانطور كه در شكل مشاهده مي شود (اين شكل شماتيك است) استراتژي كنترلي از حسگرهاي متعددي در
قسمت هاي مختلف خودرو اطلاعات مورد نياز از قبيل سرعت خودرو، ميزان خلا بوستر، وضعيت پدال كلاچ و غيره
5
را كسب مي كند و سپس تصميم گيرد كه الف: آيا موتور احتراقي اگر روشن است خاموش شود يا خير ب: اگر موتور
احتراقي خاموش است روشن شود يا خير.
چگونگي خاموش-روشن اتوماتيك موتور احتراقي
در خودروهاي معمولي با چرخاندن سوئيچ اصلي ولتاژ باتري به استارت اعمال شده و استارت موتور را روشن مي-
كند. در سامانه خاموش-روشن سامانه استارت اندكي تغيير كرده است به اين ترتيب كه، همانطور كه در شكل
مشاهده مي كنيد، يك رله در مدار باتري به استارت اضافه شده است كه اين رله از كنترلر موتور احتراقي دستور
بر اساس استراتژي كنترلي خود تصميم بگيرد (ECU) مي گيرد. هنگامي كه واحد كنترل الكترونيكي موتور احتراقي
موتور احتراقي را به صورت اتوماتيك روشن نمايد به رله دستور كنترلي را صادر كرده تا مدار باتري را به استارت
وصل نمايد تا استارت موتور احتراقي را روشن نمايد.
سامانه استارت در خودروي معمولي و خودروي داراي سامانه خاموش-روشن
عمر قطعات و استهلاك در سمند ميكروهيبريد

تعدد روشن و خاموش شدن موتور احتراقي در سامانه خاموش-روشن نيازمند اين است تا از باتري و استارت با عمر
بيشتري استفاده شود. به همين دليل هم باتري و هم استارت در سمند داراي اين سامانه تعويض گرديده اند. باتري
كه در اين خودرو استفاده شده است عمري حدودا دوبرابر باتري هاي معمولي دارد. همچنين عمر استارت حدودا 5
برابر شده است. توجه شود كه اين عمرها از نتايج آزمون هاي استاندارد به دست آمده اند و ملاك قرار گرفته اند.
محاسباتي كه تيم پروژه انجام داده است نشان مي دهند كه اين ميزان تقويت باتري و استارت دوره عمري معادل
دوره عمر فعلي باتري واستارت سمند را تضمين مي كند.
6
استارت مكرر موتور و افزايش مصرف سوخت
اين موضوع صحيح است كه ميزان سوختي كه براي روشن شدن موتور احتراقي مصرف مي شود ممكن است معادل
مصرف سوخت 1 تا 3 ثانيه موتور روشن در حالت خلاص باشد. ولي بايد توجه داشت كه آنچه كه مهم است اين
است كه در مجموع، با احتساب مزايا و معايب، در يك چرخه رانندگي چه بهبودي حاصل مي شود و آن را بايد
ملاك قرار داد. آنچه كه از نتايج شبيه سازي هاي متعدد و آزمون هاي عملي توسط شركت هاي مختلف در دنيا و از
جمله ايران خودرو به دست آمده است همان است كه در پاسخ به سوال دوم اين نوشتار به آن اشاره شده است.
ضمن اين كه همانطور كه اشاره گرديد تمهيداتي در استراتژي كنترلي خاموش-روشن انديشيده شده است كه عموما
هنگامي كه خودرو قرار است به مدت بيشتر از چند ثانيه در حالت توقف بماند موتور احتراقي خاموش مي شود،
يعني خاموش شدن آن عموما به صرفه است.
افزايش قيمت اندك و بهره قابل توجه !
با توجه به توانايي هاي اضافه شده به خودروي سمند با نصب اين سيستم و اضافه شدن تعداد محدودي سنسور، اين
خودرو افزايش قيمت زيادي نخواهد داشت.
7
فصل دوم: سخت افزار ميكروهيبريد سمند
در ادامه تشريح شده است. (LX تغييرات سخت افزاري نسبت به خودروي پايه (سمند
قطعات اضافه شده
1. سنسور خلا بوستر كه روي بوستر تعبيه شده است و ميزان خلا بوستر را گزارش مي دهد.
2. سنسور تشخيص وضعيت خلاص دنده كه روي گيربكس اضافه شده است.
3. كليد فعال ساز ميكروهيبريد كه در جلو داشبورد تعبيه شده و راننده توسط آن مي تواند سامانه را فعال يا
غير فعال سازد
4. چراغ نشانگر استاپ-استارت در جلو آمپر. اين چراغ هنگامي كه سامانه فعال است روشن، در صورت غير
فعال بودن خاموش و در حالت خاموش بودن موتور در حالت اتوماتيك چشمك زن است.
5. رله استارت كه هنگام دريافت فرمان استارت از اي سي يو برق باتري را به استارتر وصل مي كند.
6. سوئيچ كلاچ كه فشرده شدن پدال كلاچ را گزارش مي دهد.
قطعات جايگزين شده
1. باتري تقويت شده
2. استارت تقويت شده
موتور ECU .3
تغييرات دسته سيم
دسته سيم هاي موتور، اصلي و جلو آمپر تغييراتي براي سازگاري با سامانه جديد داشته اند.
قطعات كليدي ميكروهيبريد
علاوه بر قطعات ذكر شده، قطعاتي در سامانه پايه از قبل وجود داشته اند كه نقش مهمي در سامانه ميكروهيبريد
پيدا كرده اند. اين قطعات سوئيچ ترمز و سوئيچ درب موتور مي باشند. در مجموع قطعات كليدي در سامانه استاپ-
استارت عبارتند از:
• سوئيچ كلاچ
• سوئيچ ترمز
• سنسور خلا ترمز
• سنسور تشخيص وضعيت خلاص
• چراغ نشانگر استاپ-استارت
• كليد فعال ساز جلوداشبورد
• سوئيچ درب موتور
• سوئيچ كولر
8
فصل سوم: نرم افزار ميكروهيبريد سمند
شروط خاموش شدن موتور
هنگامي كه موتور احتراقي روشن است، بايد تمام شرايط زير برقرار باشند تا موتور احتراقي خاموش گردد. هنگامي
كه موتور احتراقي به صورت اتوماتيك خاموش است چراغ نشانگر استاپ-استارت در جلو آمپر چشمك مي زند.
1. راننده بخواهد كه اين سامانه فعال باشد. وي خواست خود را با فشردن دكمه خاموش-روشن در جلوي
داشبورد به واحد كنترل الكترونيكي گزارش مي دهد. اين دكمه يك سوئيچ ساده مي باشد كه در جلوي داشبورد
تعبيه شده است و تنها در صورتي كه اين دكمه فشرده باشد سامانه خاموش-روشن فعال خواهد بود. بنابراين راننده
اين اختيار را دارد كه هر وقت بخواهد سامانه را غير فعال نمايد.
حسگر گزارش دهنده: سوئيچ تعبيه شده در جلوي داشبورد
وضعيت نسبت به خودروي پايه: اضافه شده است
2. سرعت خودرو كمتر از 5 كيلومتر بر ساعت باشد. اين شرط نشانگر اين است كه آيا خودرو در حالت توقف
است يا خير. توجه شود در سرعت هاي كمتر از 5 كيلومتر در ساعت خودرو تقريبا در حالت توقف است و مي توان
موتور احتراقي را خاموش كرد. براي خواندن سرعت خودرو واحد كنترل الكترونيكي سامانه خاموش-روشن از حسگر
سرعت موجود استفاده مي كند.
3. وضعيت دنده در حالت خلاص باشد. عدم وجود در اين وضعيت نشانگر آن است كه راننده به زودي مي خواهد
حركت كند و لذا تنها در وضعيتي كه دنده خلاص باشد موتور احتراقي خاموش مي شود. براي تشخيص اين وضعيت
يك حسگر ديجيتال به گيربكس اضافه شده است كه وضعيت دنده را به واحد كنترل الكترونيكي گزارش مي دهد.
حسگر گزارش دهنده: حسگر وضعيت دنده
وضعيت نسبت به خودروي پايه: اضافه شده است
4. پدال كلاچ رها شده باشد. هنگامي كه پدال كلاچ فشرده است به اين معني خواهد بود كه راننده قصد توقف به
مدت طولاني را ندارد و لذا تنها زماني كه پدال كلاچ رها شده باشد موتور احتراقي خاموش مي شود. يك سوئيچ
ساده در مجموعه پدال وضعيت فشرده بودن يا رها بودن كلاچ را گزارش مي دهد.
حسگر گزارش دهنده: سوئيچ كلاچ
9
وضعيت نسبت به خودروي پايه: اضافه شده است
5. دماي مايع خنك كننده موتور احتراقي (آب) بالاتر از 63 درجه سانتيگراد باشد. بازدهي يك موتور
احتراقي بستگي زيادي به دماي عملكردي آن دارد و با افزايش دما راندمان آن افزايش مي يابد. لذا در صورتي كه
موتور احتراقي سرد باشد سامانه خاموش-روشن، موتور احتراقي را روشن نگه مي دارد تا زودتر به دماهاي بالاتر
برسد و مصرف سوخت كمتري داشته باشد. حسگر دماي آب موتور، دما را به واحد كنترل الكترونيكي گزارش مي
دهد.
حسگر گزارش دهنده: حسگر دماي آب موتور
وضعيت نسبت به خودروي پايه: از قبل موجود بوده است
6. خلا موجود در بوستر بيشتر از 300 ميلي بار باشد. بوستر خلا خود را از منيفولد موتور احتراقي تامين مي
كند، لذا هنگامي كه موتور احتراقي خاموش مي شود منبع تامين خلا از بين مي رود و عملا ترمزگيري براي راننده
مشكل مي شود. البته بايد توجه داشت خاموش شدن موتور احتراقي خلا موجود در بوستر را از بين نمي برد و با
فشردن چندباره پدال ترمز، بوستر ذخيره خلا خود تدريجا از دست مي دهد. كاهش خلا ترمز باعث سفت شدن پدال
ترمز مي شود و مخاطره آميز است. لذا اگر به هر دليلي مانند خرابي بوستر، خلا بوستر از حد معيني كمتر باشد
سامانه اجازه خاموش شدن موتور احتراقي را نمي دهد.
حسگر گزارش دهنده: حسگر خلا بوستر
وضعيت نسبت به خودروي پايه: اضافه شده است
7. دماي مايع خنك كننده موتور احتراقي (آب) كمتر از 105 درجه سانتيگراد باشد. در صورتي كه موتور
بيش از حد گرم باشد سامانه ميكروهيبريد آن را خاموش نمي كند تا سامانه خنك كاري همچنان فعال باقي بماند.
8. بعد از باز كردن سوئيچ خودرو حداقل 20 ثانيه حركت كرده باشد. كنترلر سامانه خاموش-روشن به صورت
پيوسته تمام اطلاعات ورودي را بررسي مي كند تا احراز شود تمام حسگرها به درستي عمل مي كنند و خطايي در
سامانه وجود ندارد. براي بررسي وضعيت حسگرها اين كنترلر نياز دارد تا خودرو حركت كرده و مسافت معيني را
بپيمايد. به عنوان مثال قبل از شروع حركت كنترلر هيچ فيدبكي از حسگر سرعت خودرو ندارد و لذا نمي تواند
تشخيص دهد اين حسگر خارج از محدوده عمل مي كند يا خير. به همين دليل جهت پايش كامل سامانه اين شرط
در نظر گرفته شده است.
9. حداقل 15 ثانيه از آخرين باري كه موتور احتراقي روشن شده است گذشته باشد. تعدد بيش از حد
خاموش و روشن شدن موتور احتراقي خود باعث افزايش مصرف سوخت و كاهش عمر بعضي قطعات مي شود.
همچنين گاهي اوقات ممكن است منطق هاي كنترلي در شرايط مرزي محقق شدن و محقق نشدن قرار گيرند كه
10
منجر به خاموش و روشن شدن پشت سرهم موتور مي شود. براي جلوگيري از اين وضعيت اين شرط در نظر گرفته
شده است كه حداقل زمان معيني بعد از روشن شدن موتور احتراقي بگذرد تا موتور احتراقي خاموش شود.
10 . كولر روشن نباشد. عملكرد كولر در اكثر خودروها و از جمله سمند وابسته به روشن بودن موتور احتراقي است
لذا هنگامي كه راننده بخواهد كولر روشن باشد موتور احتراقي ناگزير بايد روشن بماند. سوئيچ ساده كولر اين موضوع
را به واحد كنترل الكترونيكي گزارش مي دهد.
حسگرهاي گزارش دهنده: سوئيچ كولر
وضعيت نسبت به خودروي پايه: از قبل موجود بوده است
11 . دور موتور احتراقي كمتر از 2000 دور در دقيقه باشد. در صورتي كه دور موتور احتراقي بيشتر از حد معيني
باشد، براي مثال وقتي كه راننده به هردليلي پدال گاز را مي فشارد، موتور احتراقي خاموش نمي شود.
12 . باتري در وضعيت مناسبي باشد. هنگامي ولتاژ باتري هنگام استارت موتور به زير 6.5 ولت افت كند و يا حين
روشن بودن موتور ولتاژ آن به زير 11.88 ولت افت كند (به دليل خرابي آلترناتور يا هر دليل ديگر) سامانه خاموش-
روشن غير فعال مي شود.
شروط روشن شدن اتوماتيك موتور
هنگامي كه موتور احتراقي خاموش است اگر يكي از شرايط زير محقق گردد موتور احتراقي به صورت اتوماتيك
روشن مي شود. حسگرهاي گزارش دهنده وضعيت هاي اين بخش در بخش قبل توضيح داده شده اند.
1. پدال كلاچ فشرده شود. فشردن كلاچ نشانگر خواست راننده براي حركت است بنابراين به محض فشردن پدال
كلاچ موتور احتراقي روشن مي شود.
2. خلا ترمز كمتر از 150 ميلي بار شود. همانطور كه در بخش قبل گفته شد كاهش خلا ترمز باعث سفت شدن
پدال ترمز مي شود و مخاطره آميز است خصوصا زماني كه شما در شيب تندي قرار داريد. لذا اگر به هر دليلي مانند
فشردن چندباره پدال ترمز خلا بوستر كاهش يابد موتور احتراقي روشن مي شود تا خلا از دست رفته را جبران
نمايد.
3. كولر روشن شود. در صورتي كه راننده كولر را روشن كند موتور احتراقي به صورت اتوماتيك روشن مي شود.
4. سرعت خودرو بيشتر يا مساوي 7 كيلومتر در ساعت شود. اگر به هر دليلي سرعت خودرو از حد معيني
بيشتر گردد مانند حركت در سرازيري موتور احتراقي به صورت اتوماتيك روشن مي گردد.
11
5. دكمه خاموش-روشن جلوي داشبورد غير فعال گردد. در صورتي كه موتور احتراقي به صورت اتوماتيك
خاموش شده باشد و راننده بخواهد كه سامانه خاموش-روشن غيرفعال باشد، يعني دكمه خاموش-روشن را بفشارد،
موتور احتراقي روشن مي شود.
6. دماي مايع خنك كننده موتور احتراقي (آب) به 110 درجه سانتيگراد برسد. پس از خاموش شدن موتور
احتراقي دماي آب به علت غير فعال شدن سامانه خنك كاري اندكي افزايش مي يابد. در صورتي كه اين دما به 110
درجه سانتيگراد برسد موتور به صورت اتوماتيك روشن مي شود.
( restart inhibition conditions)؟ چه زماني موتور احتراقي روشن نمي شود
درصورتي كه موتور احتراقي به صورت اتوماتيك خاموش شده باشد و تمامي شرايط روشن شدن موتور احتراقي نيز
برقرار باشند، آن گاه اگر يكي از شرايط زير برقرار باشند موتور احتراقي روشن نمي شود.
1. دنده در حالت خلاص نباشد. بديهي است زماني كه دنده در حالت خلاص نباشد موتور احتراقي نبايد روشن
گردد، بنابراين اگر تمام شرايط روشن شدن موتور احتراقي برقرار باشد ولي دنده در حالت خلاص نباشد موتور
احتراقي روشن نمي شود.
2. درب موتور باز شود. روشن شدن موتور هنگامي كه راننده يا كاربر ديگري مشغول انجام فعاليتي در محفظه
موتور است (مانند بررسي ميزان آب و روغن موتور) مي تواند خطرناك باشد. بنابراين اگر حين خاموش بودن موتور
احتراقي درب موتور باز گردد، تا زماني كه باز است موتور احتراقي روشن نمي شود.
حسگر گزارش دهنده: سوئيچ درب موتور
وضعيت نسبت به خودروي پايه: از قبل موجود بوده است
استراتژي هوشمند ميكروهيبريد
در شرايط خاص ترافيكي ممكن است سامانه ميكروهيبريد باعث تكرر بيش از حد خاموش و روشن شدن موتور با
فواصل زماني كم بين خاموش شدن و روشن شدن موتور شود به گونه اي كه باعث بهبود مصرف سوخت نگردد.
اگرچه اين شرايط توسط راننده قابل تشخيص است و امكان غيرفعال سازي سامانه توسط وي وجود دارد ولي تيم
پروژه تصميم گرفته است تا در صورت عدم دخالت راننده خود سامانه به صورت هوشمند عمل كرده و از اين شرايط
جلوگيري نمايد. در استراتژي هوشمند ميكروهيبريد اگر سه بار پياپي زمان خاموش بودن موتور كمتر يا مساوي 5
ثانيه باشد و فاصله بين دو روشن شدن متوالي نيز كمتر يا مساوي 20 ثانيه باشد، سامانه خاموش-روشن غير فعال
مي شود. سپس هنگامي كه خودرو به سرعت 30 كيلومتر بر ساعت برسد و 5 ثانيه نيز در سرعت هاي بالاتر از آن
حركت كند سامانه دوباره فعال مي شود.


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 12 مهر 1390برچسب:, توسط خشنود دولت |